Ibubapa Perlu Menjadikan Pendidikan Islam Satu Keutamaan

Kita bekerja keras menyediakan anak kita untuk kehidupan ini dan merasakan bahawa kita telah menerapkan nilai-nilai Islam yang secukupnya kepada mereka. Fikirkan lah sekali lagi!

Kebanyakan ibu bapa yang saya tahu, termasuk diri saya (pada peringkat awal) mengambil pendekatan dunia sebagai yang pertama, akhirat sebagai kedua. Seorang ibu memberitahu saya yang dia mengambil pendekatan 'pendidikan dari alam rahim sehingga kelahiran'. Yang jelas sekali, ia satu permulaan yang baik akan tetapi semasa anak-anak sedang membesar, pilihan kaedah pengajaran dan bahan mula terpengaruh kepada satu yang berkaitan keduniaan.  Kita boleh menafikan fakta ini, mungkin kita tidak sedar melakukan perkara ini.

Pengaruh Media hari ini tidak dapat dinafikan. Kita kadang-kadang dikelirukan dengan banyak nasihat yang kita dapat tentang pendidikan. Pada masa-masa tertentu, kita menjadi begitu teruja dengan pendedahan yang dipaparkan tanpa disedari, kita membuat keputusan berdasarkan apa yang pengiklan mahu kita percaya.

Apabila ini berlaku, kita mula mempercayai bahawa pengetahuan asas Islam sudah mencukupi.  Apabila ini berlaku, islam mengambil tempat kedua bagi kita yang mahu yang terbaik untuk anak-anak. Kita sekarang percaya bahawa kita perlu berkerja keras untuk menyediakan kepada anak-anak kita dengan persekitaran yang terbaik, motivasi, bahan rujukan, rumah, kereta dan sebagainya.

Kita sering terlupa bahawa anak-anak yang sudah memahami sepenuhnya apa erti mereka  menganut agama Islam akan mahu berjaya dalam semua apa yang dilakukannya. Dia tahu bahawa Allah (swt) adalah yang perancang terbaik. Bahawa di dalam hal itu sendiri adalah satu motivasi yang paling besar bagi anak-anak yang boleh mereka miliki.

Sesetengah ibu bapa bimbang bahawa pendidikan Islam selepas sekolah akan membebankan dan sesuatu yang sukar  kepada anak-anak. Hakikatnya, Islam tidak boleh menghalang anak-anak kita daripada apa yang baik, sebaliknya boleh meningkatkan perkara-perkara yang mereka lakukan.

Hari ini, kita dapati ramai golongan muda Islam sudah tidak mengejarkan solat (sembahyang), melibatkan diri dalam pergaulan bebas, minum arak dan menjadi gay. Kadang-kadang kita tertanya-tanya jika mereka ini dapat dibezakan dengan orang yang tidak beriman.

Beberapa anak muda yang saya temubual (yang terlibat dengan perkara negatif) , sebenarnya sudah melalui beberapa bentuk pendidikan Islam, jadi mengapa ini berlaku? Jawapannya adalah benar-benar jelas! Islam dijadikan sebagai keutamaan kedua dan mereka menjadi keliru dengan amalan kebudayaaan. Sesetengah ibu bapa menjadikan jadual yang sibuk sebagai alasan untuk tidak taat kepada Allah.  Sebahagian, dalam usaha mereka untuk membesarkan seorang anak-anak yang mampu berdikari akan memberinya kebebasan kepada anak-anak dan akan mempercayai anak itu secara membuta tuli. Kesan tindakan sebegini ialah kedua-dua ibu bapa dan anak-anak menjadi terpedaya dan hilang arah.

Ibu bapa sekalian, jangan tinggal di laman pemikiran bodoh yang merasakan bahawa hal ini tidak akan berlaku kepada kita. Jika kita biarkan ia, ia akan berlaku. Jangan sesekali berfikir walaupuan seminit bahawa anak-anak terpelajar kita tidak tertakluk kepada pencabulan. Bimbingan yang konsisten dan pemahaman diperlukan di sini.

Tujuh Perkara yang Boleh kita Lakukan Untuk menjadikan Islam sebagai Satu Keutamaan

Jadikan Islam matlamat Numero uno dalam kehidupan. Kita boleh melakukan ini dengan menjadi proaktif. Apa sahaja dunia moden tawarkan Islam boleh menawarkan yang serupa yang masih tetap dalam sempadan Islam.

1. Mewujudkan satu alternatif lain buat anak kita untuk sibukkan dirinya. Islam tidak semestinya dogmatik dan membosankan. Kita, ibu bapa perlu melengkapkan diri kita dengan Ilmu bagi membolehkan kita menganjurkan aktiviti-aktiviti yang mematuhi Syariah.

2. Sentiasa menganggap penting apa yang berlaku di dalam kehidupan seharian anak kita dan akan terlibat secara kuat.  Ingat, mudarris (guru) atau ustaz hanya boleh berbuat sedemikian banyak. Kitalah, ibu bapa yang perlu menetapkan piawaian teras.

3. Konsisten dalam tindakan dan komitmen kepada Deen (agama) kita.  Ini tidak boleh tidak akan menghantar mesej kepada anak-anak kita akan kepentingan Islam dalam kehidupan mereka

4. Memikirkan semula kemudahan yang kita beri kepada mereka. Adakah kita membeli untuk mereka biografi Nabi Muhammad atau kita membeli mereka novel Harry Potter? Simplyislam telah mengujudkan beberapa bahan-bahan yang menarik sesuai untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Adakah kita meminta nasihat dari ahli Terapi Islam atau kita pergi ke tempat terbaik wang kita boleh membeli?

5. Memudahkan, bukan menetapkan agar tidak mengelirukan anak-anak kita dengan norma-norma budaya yang dikatakan berkaitan dengan Islam. Mereka hanya berkhidmat untuk tujuan hipokrit dan tidak munasabah. Islam adalah Islam, tamat.

6. Jangan menjauhkan diri dari bercakap dengan rakan-rakan kita yang lebih berpengalaman dan warak serta benar.

7. Jika Islam bukan keutamaan kita, buatlah ia sebagai satu yang utama, hari ini.  Anak kita sedang melihat.

Kesimpulannya jika niat kita adalah untuk berbuat baik, Insya-Allah Taala kita akan mendapat petunjuk. Buatlah Islam sebagai satu keutamaan kita hari ini!

Tiada ulasan:

Doa Moga Dibinakan Rumah Di Dalam Syurga

Doa Mohon Rezeki dan Ilmu

Hadis Perumpamaan Orang Yang Membaca Al-Quran

Halwa Telinga