Gosip, Dedah Aib Orang Cetus Permusuhan

RASULULLAH SAW menjelaskan tanda orang munafik ada tiga iaitu, jika ia berbicara ia berdusta, jika berjanji ia mengingkari dan jika diberi amanah ia khianat.” (Riwayat Bukhari).

Abu Hurairah berkata, daripada Nabi SAW, Baginda bersabda, bermaksud: “Sesungguhnya seorang hamba berbicara dengan kata-kata yang diredhai Allah tanpa dia menaruh perhatian padanya, maka Allah mengangkatnya lantaran ucapannya itu beberapa darjat. Dan sesungguhnya seorang hamba berbicara dengan kata-kata yang dimurkai Allah tanpa memikirkannya maka ia menjerumuskannya ke dalam neraka jahanam.” (Riwayat Al-Bukhari).

Dua hadis ini disebut Ustaz Muhamad Abdullah al-Amin dalam rancangan Pesona D’ Zahra yang bersiaran di IKIMfm pada Isnin , jam 10.15 pagi. Ustaz Muhamad Abdullah al-Amin menyentuh perkara mengenai berita benar, tetapi bahaya yang terbahagi kepada lima.

Pertama, pandangan Islam terhadap kaedah muslihat dalam peperangan. Dalam Islam, muslihat mempunyai kaedah yang dibenarkan sama ada bersifat strategi atau pun taktikal. Semua itu bergantung kepada alternatif yang dibenarkan oleh syarak. Di dalam al-Quran sendiri, terdapat banyak kalimah sinonim dengan muslihat atau makar, tipu daya atau pun merangka helah yang bukan sahaja dinisbahkan kepada musuh Islam, tetapi juga kepada Allah. Hapus perkara mudarat Begitupun maksud ayat berkenaan adalah Allah mengatur semua urusan hamba-Nya kerana Dia Pemilik Yang Mengurus dan tiada satu pun pengurus berada di luar pengurusan-Nya.

Kedua, perkara yang mudarat hendaklah dihapuskan. Maksudnya, segala kemudaratan yang berlaku wajib dihapuskan. Kaedah ini menunjukkan bahawa apabila berlaku sesuatu kemudaratan yang menimpa mana-mana pihak, maka ia wajib dihilangkan daripada terus ditanggung.

Ketiga, yang boleh menyebabkan pergaduhan atau menjadi batu api. Sesiapa yang menjadi ‘batu api’ tidak masuk syurga. Jika kita sentiasa melakukan sesuatu atau menyebut sesuatu semata-mata untuk menimbulkan kekacauan antara orang, maka kita menjadi batu api. Jika kita menjadi penyebab berlakunya pertengkaran atau perbalahan, maka kita menempah kedudukan yang merugikan di akhirat kelak. 

Keempat, sembunyikan aib orang. Apabila kita menutup air orang lain, Allah memberi jaminan akan menutup aib kita. Allah berfirman bermaksud: “Dan janganlah kamu mengintip atau mencari kesalahan dan keaiban orang,” (Surah Al-Hujuraat, ayat 12).

Ayat ini menjelaskan larangan umum untuk mencari keburukan orang lain, mencakupi pelbagai ‘tajassus’ (mencari kesalahan, mengintai, mencuri dengar, mencuri pandang dan seumpamanya). Menurut ulama tafsir, tajassus adalah mencari aib kaum Muslimin. Bererti kita dilarang mencari aib saudara sesama Muslim, malah diperintah menutupinya. “Dan sesiapa yang menutupi aib seorang Muslim, Allah akan menutupi aibnya pada Hari Kiamat”. (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Jika dilihat budaya di Malaysia hari ini, orang ramai mungkin lebih kenal perkataan gosip daripada aib. Sebabnya gosip sudah ada tempat tersendiri dalam dunia media. Ia sudah diangkat menjadi rancangan televisyen, blog, kolum khas di surat khabar atau majalah.

Kelima, hal yang negatif dan boleh mendatangkan keburukan. Hakikatnya, seseorang digalakkan memberikan nasihat secara diam-diam, tidak terang-terangan di hadapan orang lain. Manusia pada umumnya tidak mahu menerima nasihat di hadapan orang lain kerana hal itu memalukannya. Matang cara berfikir Kematangan bukan terletak pada umur, kematangan seseorang itu dapat dilihat daripada cara pemikiran, percakapan dan secara langsung adalah dengan cara perbuatannya iaitu akhlaknya. Dari segi cara percakapan mereka juga amat berbeza, kerana kematangan seseorang ini juga mampu mengubah dari segi cara percakapannya yang mana mereka akan menggunakan bahasa lembut, pandai menyesuaikan diri dengan cara bercakap dalam keadaan hormat kepada orang lain. Orang yang matang juga tidak akan bercakap dalam bahasa kasar malah mereka pandai menjaga hati dan perasaan orang lain. 

Akhir sekali adalah dengan cara perbuatan mereka yang mana tindakan atau akhlak mereka sangat baik kerana orang yang matang adalah orang yang sangat menjaga akhlak dan sangat bijak dalam mengambil tindakan.

Kesimpulannya, Rasulullah SAW pernah ditanya mengenai faktor membolehkan orang masuk syurga. Nabi menjawab, manusia perlu bertakwa kepada Allah dan sentiasa berakhlak mulia. Nabi juga ditanya mengenai sebab yang mengakibatkan orang masuk neraka, maka Nabi menjawab, ia disebabkan mulut dan kemaluan. (Riwayat Tirmidzi).

Sebab itu kita lahir dengan dua mata, dua telinga tetapi hanya satu mulut supaya kita lebih banyak melihat dan mendengar daripada bercakap. Ustaz Muhammad Abdullah Al-Amin dalam program Pesona D’Zahra, menyentuh mengenai tindakan sesetengah pihak yang gemar membuat teguran secara terbuka sehingga mengaibkan orang lain. Islam menggalakkan umatnya supaya memberi nasihat secara diam-diam dan tidak melakukannya secara terang-terangan kerana fitrah manusia yang tidak mahu menerima nasihat di hadapan orang lain kerana akan mengaibkan dirinya.

Tiada ulasan:

Doa Moga Dibinakan Rumah Di Dalam Syurga

Doa Mohon Rezeki dan Ilmu

Hadis Perumpamaan Orang Yang Membaca Al-Quran

Halwa Telinga