Subhanallah,peristiwa unik laungan Azan

Apabila telah dikumandangkan azan, wajib hukumnya bagi umat muslim di dunia untuk melaksanakan solat. Disebalik merdunya suara Azan yang berkumandang, ada keistimewaan tersendiri dari azan sehingga bagi muazzin (orang yang menyeru azan) sekalipun, Allah telah menjanjikan pahala kepadanya. Di balik keistimewaannya, azan juga menyimpan fakta yang mengkagumkan.

1. Kalimat penyeru yang mengandungi kekuatan dahsyat

Apabila azan berkumandang, kaum muslim yang benar-benar beriman dan bertakwa kepada Allah akan bergegas ke masjid menunaikan solat. Tanpa sedar saraf akan memerintahkan tubuh untuk segera menunaikan solat. Simpulan kesedaran psiko-religius dalam otak umat muslim akan bergetar, berhubung secara serentak dan dengan jumlah kesedaran seorang hamba (abdi). Seakan suara khas azan telah tertanam dalam alam bawah sedar setiap muslim. Sehingga ketika mendengarnya, pancaindera tubuh mereka lalu bergerak untuk solat. Suara azan seakan telah menyentuh fitrahnya untuk beribadah.

2. Ramai bukan muslim yang mendapat hidayah setelah mendengar azan

Banyak kisah perjalanan hidup kaum mualaf hingga akhirnya mendapat hidayah yang seringkali menyentuh nurani. Apabila suara azan yang didengar mereka telah menggetarkan hati dan kesedaran untuk mengucap syahadah. Seakan fitrah Islam dalam diri mereka terbangkitkan melalui alunan azan itu.

Kementerian Hal Ehwal Agama Turki pernah melapokan sekurang-kurangnya 634 orang telah masuk Islam selama tahun 2011, termasuk 467 wanita, yang berusia rata-rata 30 hingga 35 tahun dan berasal dari negara yang berbeza  Jerman, Maldiva, Belanda, Perancis, China, Brazil, AS, Romania dan Estonia. Mereka adalah pelancong-pelancong yang melancong ke Turki.

Di bandar Kayseri Turki sendiri, sekurang-kurangnya 14 orang telah masuk islam selama empat tahun berturut, termasuk 10 wanita. Mufti bandar Kayseri, Syaikh Ali Marasyalijil menyebutkan umumnya mereka masuk Islam setelah tersentuh mendengar alunan azan.

Rapper dari Amerika Syarikat, Chauncey L Hawkins yang popular dipanggil Loon mengakui masuk Islam setelah mendengar suara azan ketika berkunjung ke Abu Dhabi, Dubai.

3. Perintah azan datang melalui mimpi

Pada awalnya Rasulullah SAW tidak tahu dengan cara yang digunakan untuk mengingatkan umat muslim bila waktu salat tiba. Ada sahabat yang menyampaikan idea untuk mengibarkan bendera, menyalakan api di atas bukit, meniup terompet dan membunyikan loceng. Semua cadangan itu dianggap kurang sesuai.

Hingga datanglah sahabat, Abdullah bin Zaid yang bercerita jika dia mimpi bertemu dengan seseorang yang memberitahunya untuk mengumandangkan azan dengan menyerukan lafaz-lafaz azan seperti ketika ini. Lalu dikabarkanlah perihal mimpi ini kepada Rasulullah. Umar bin al-Khattab mendengar hal itu dan ternyata dia juga mengalami mimpi yang sama. "Demi Tuhan yang mengutusmu dengan Hak, ya Rasulullah, aku benar-benar melihat seperti yang dia lihat (di dalam mimpi)". Lalu Rasulullah bersabda: "Segala puji bagimu." Rasulullah bersetuju untuk menggunakan lafaz-lafaz azan itu sebagai tanda waktu salat tiba.

4. Dikumandangkan saat peristiwa-peristiwa bersejarah

Selain digunakan untuk menunjukkan waktu solat, azan juga dikumandangkan semasa peristiwa penting dan bersejarah. Misalnya ketika seorang bayi lahir. Peristiwa penting yang berlaku dalam Islam juga azan dikumandangkan. Ketika pasukan Rasulullah berjaya menguasai Mekah dan berhala-berhala di sekitar Kaabah dihancurkan, Bilal bin Rabbah mengumandangkan azan dari atas Kaabah.

Peristiwa lain, ketika Konstantinopel jatuh ke tangan pasukan Ottoman yang mengakhiri Empayar Rom Timur, beberapa perajurit Ottoman masuk ke dalam lalu mengumandangkan azan sebagai tanda kemenangan mereka.

5. Bilal tak kuat meneruskan azan

Setelah Rasul wafar, Bilal lagi mahu untuk mengumandangkan azan kerana selalu menangis setiap kali mengingat Rasul.

6. Berbilion kali dikumandangkan sejak 14 abad lalu

Azan dikumandangkan 5 kali sehari. Semenjak azan pertama kali dikumandangkan 14 abad lalu hingga saat ini. Tidak boleh dikira berapa juta kali azan telah berkumandang.

Anggaplah setahun 356 hari. Jika 14 abad adalah 1400 tahun, maka 1400 tahun x 356 hari = 511000 hari. Dalam satu hari, azan 5 kali dikumandangkan. Sehingga sekurang-kurangnya azan telah dikumandangkan 2.555.000 kali. Jika dalam satu hari ada 1 juta muslim di dunia yang mengumandangkan azan, jadi azan telah dikumandangkan sebanyak 2.555.000.000.000 kali. Subhanallah!

7. Tidak berhenti dikumandangkan hingga kiamat

Bumi berbentuk bulat. Ini menyebabkan berlaku perbezaan waktu solat pada setiap kawasan. Ketika azan telah selesai berkumandang di satu kawasan, maka selanjutnya azan berkumandang di kawasan lain.

Subhanallah, rahsia azan subuh dari aspek ilmiah

"Ash solaatu khairum minan naum". Jika kita terjemahkan, akan bererti "Solat itu lebih baik daripada tidur". Tetapi cuba perhatikan baik baik. Mengapa kalimat itu hanya dikumandangkan saat azan Subuh saja?

Dalam kalimat itu Allah SWT ternyata sedang memberikan isyarat kasih sayangnya pada kaum muslimin, sebuah isyarat yang sering kita abaikan maknanya.

Lalu mengapa isyarat itu justru dikumandangkan hanya pada azan solat Subuh, tatkala kita semua sedang terlelap, dan bukan pada azan untuk solat lain?

Pada kajian MILIS, kajian GISSI 2 dan kajian-kajian lain di luar negeri, yang dipercayai sebagai suatu kajian yang meyakinkan mendapati sebuah kesimpulan jika puncak terjadinya serangan jantung sebahagian besar bermula pada pukul 06.00 hingga pukul 12.00.

Mengapa demikian? Kerana pada saat itu sudah terjadi perubahan pada sistem tubuh dimana terjadi kenaikan voltan saraf simpatetik (istilah Cina: Yang) dan penurunan voltan saraf parasimpatis (YIN).

Tegangan simpatis yang meningkat akan menyebabkan kita siap tempur, tekanan darah akan meningkat, denyutan jantung lebih kuat dan sebagainya.

Pada tegangan saraf parasimpatis yang meningkat maka terjadi penurunan tekanan darah, denyut jantung kurang kuat dan ritmenya melambat. Terjadi peningkatan aliran darah ke perut untuk menggiling makanan dan pengurangan aliran darah ke otak sehingga kita merasa mengantuk, pokoknya yang cenderung kepada keadaan rehat.

Pada permulaan waktu pagi buta (mulai pukul 3 pagi) sampai siang itulah secara diam-diam tekanan darah beransur naik, terjadi peningkatan adrenalin yang memberi kesan meningkatkan tekanan darah dan penyempitan pembuluh darah (kesan vasokontriksi) dan meningkatkan sifat agregasi trombosit (sifat saling menempel satu sama lain pada sel platelet agar darah membeku) walaupun kita tertidur.

Aneh bukan? Hal ini terjadi pada semua manusia. Hal seperti ini disebut sebagai ritme Circardian atau ritme sehari-hari, yang secara kodrati diberikan Allah SWT kepada manusia.

Furchgott dan Zawadsky pada tahun 1980 dalam kajiannya mengeluarkan sekumpulan sel dinding arteri sebelah dalam pada pembuluh darah yang sedang diselidikinya (dikerok).

Pembuluh darah yang normal yang tidak dibuang sel-sel yang melapisi dinding bahagian dalamnya akan melebar bila ditetesi suatu bahan kimia iaitu Asetilkolin.

Pada kajian ini terjadi keanehan, dengan dikeluarkannya sel-sel daripada dinding sebelah dalam saluran darah itu, maka pembuluh tadi tidak melebar kalau ditetesi asetilkolin.

Penemuan ini tentu saja menimbulkan kegemparan dalam dunia perubatan. "Jadi inilah yang menentukan melebar atau menyempitnya pembuluh darah, suatu penemuan baru yang sudah sekian lama, sekian puluh tahun diteliti tapi tidak ketemu".

Kajian itu akan diikuti penelitian yang lain di seluruh dunia untuk mengetahui zat apa yang ada di dalam sel bahagian dalam pembuluh darah yang mampu mengembangkan / melebarkan pembuluh itu. Dari sekian ribu penelitian maka zat tadi ditemui oleh Ignarro dan Murad dan disebut NO / nitrik Oksida. Ketiga penyelidik itu Furchgott dan Ignarro dan Murad mendapat hadiah Nobel tahun 1998.

Zat NO selalu dihasilkan, dalam keadaan rehat tidur pun selalu dihasilkan, namun pengeluaran dapat dipertingkatkan oleh ubat golongan Nifedipin dan nitrat dan lain-lain tetapi juga dapat ditingkatkan dengan bergerak dan sukan.

Kesan nitrik Oksida yang lain adalah mencegah kecenderungan membekunya darah dengan cara mengurangkan sifat agregasi atau sifat melekat satu sama lain dari trombosit dalam darah kita.

Jadi, sebenarnya kalau kita kita bangun tidur pada pagi buta dan bergerak, maka hal itu akan memberikan pengaruh baik pada pencegahan gangguan kardiovaskular.

Menaikkan kadar NO dalam darah kerana exercise, iaitu wudhu dan solat sunat dan wajib, apalagi bila disertai berjalan ke masjid merupakan perlindungan bagi pencegahan kejadian kardiovaskular, tanpa manusia menyedarinya.

Selain itu patut dicatat bahawa pada kedudukan rukuk dan sujud terjadi proses mengejang, kedudukan ini meningkatkan tonus parasimpatis (yang melawan kesan tonus simpatis).

Dengan gerakan itu, tubuh menghasilkan NO untuk melawan peningkatan kadar zat adrenalin di atas yang memberi kesan menyempitkan pembuluh darah dan membuat sel platelet darah kita jadi bertambah liar dan saling merangkul.

Sejak awal kedatangan Islam, Allah menyeru solat Subuh. Hanya saja Allah tidak secara jelas menyatakan manfaat akan hal ini kerana tahap ilmu pengetahuan manusia belum sampai dan masih harus mencarinya sendiri walaupun harus melalui tempoh waktu ribuan tahun.

Petunjuk bagi kemaslahatan umat adalah tanda kasih-Nya pada hamba-Nya. Bukti manfaat Arahan Allah baru datang 1400 tahun kemudian. Allahu Akbar.

Tiada ulasan:

Syifa'ul Qalbi

Listen to Quran

Doa Moga Dibinakan Rumah Di Dalam Syurga

Doa Mohon Rezeki dan Ilmu

Hadis Perumpamaan Orang Yang Membaca Al-Quran

Halwa Telinga