Didik Anak Cara Rasulullah s.a.w

Apa yang cuba saya kongsikan di dalam artikel kali ini adalah kaedah mendidik anak mengikut garis panduan Islam.

Mungkin ia kelihatan sedikit ‘terkebelakang’ jika mahu dibandingkan dengan pelbagai kaedah moden yang wujud pada zaman ini untuk mendidik anak. Tapi saya percaya sebagai orang Islam, cara yang diunjurkan Nabi SAW ini adalah sebenarnya yang terbaik untuk kita amalkan.

1) Umur anak-anak sejak lahir hingga enam tahun

Pada masa ini, Rasulullah SAW menyuruh kita untuk memanjakan, mengasihi dan menyayangi anak dengan kasih sayang yang tidak terbatas dan tidak membeza-bezakan.

Berikan mereka kasih sayang tanpa mengira anak sulung mahupun bongsu dengan bersikap adil terhadap setiap anak-anak. Pada peringkat umur ini, mereka tidak boleh dirotan sekiranya melakukan kesalahan walaupun atas dasar untuk mendidik.

Kesannya, anak-anak akan lebih dekat dengan kita dan merasakan kita adalah sebahagian daripada masa membesar mereka. Apabila perkara ini berjaya disemaikan, mereka akan merasa kepentingan kita di dalam diri masing-masing sehingga meningkat dewasa. Anak-anak merasa aman dalam meniti usia kecil kerana mereka tahu yang anda (ibu bapa) selalu ada di sisi mereka setiap masa.

2) Umur anak tujuh hingga 14 tahun

Pada tahap ini ibu bapa disuruh untuk mula menanamkan nilai disiplin dan rasa tanggungjawab kepada anak-anak. Pada peringkat umur tujuh tahun ini juga ibu bapa hendaklah mula melatih anak- anak untuk bersolat seperti dalam hadis Abu Daud;

“Perintahkanlah anak-anak kamu supaya mendirikan sembahyang ketika berusia tujuh tahun dan pukullah mereka kerana meninggalkan sembahyang ketika berumur 10 tahun dan asingkanlah tempat tidur di antara mereka (lelaki dan perempuan).”

Pukul itu pula bukanlah bertujuan untuk menyeksa, cuma sekadar untuk menimbulkan sedikit rasa gerun dalam diri mereka. Ia juga bertujuan untuk menyemai rasa tanggungjawab sebagai hamba kepada Allah.

Janganlah dipukul bahagian muka kerana muka adalah tempat penghormatan seseorang. Allah SWT mencipta sendiri muka Nabi Adam.

Kesannya, anak-anak akan lebih bertanggungjawab pada setiap suruhan terutama dalam mendirikan solat. Inilah masa terbaik bagi kita dalam memprogramkan syakhsiah dan akhlak anak-anak mengikut acuan Islam. Terpulang pada ibu bapa sama ada ingin menjadikan mereka seorang Muslim, Yahudi, Nasrani ataupun Majusi.

3) Umur anak 15 hingga 21 tahun

Inilah fasa remaja yang penuh sikap memberontak. Ia juga terkenal sebagai fasa ‘ingin mencuba.’ Pada tahap ini, sebaiknya ibu bapa mendekati anak-anak dengan berkawan serta bersahabat dengan mereka.

Banyakkan berborak dan berbincang dengan mereka mengenai perkara yang dihadapi. Bagi anak remaja perempuan, berkongsilah dengan mereka tentang kisah kedatangan ‘haid’ dan perasaan ketika itu.

Jadilah pendengar yang setia kepada mereka. Sekiranya tidak bersetuju dengan sebarang tindakan, elakkan mengherdik atau memarahi mereka terutama di hadapan adik-beradik yang lain, tetapi banyakkan pendekatan secara diplomasi walaupun kita adalah orang tua mereka.

Kesannya, tiada orang ketiga atau ‘asing’ akan hadir dalam hidup mereka sebagai tempat rujukan dan pendengar masalah. Mereka tidak akan terpengaruh untuk keluar rumah mencari keseronokan memandangkan semua kebahagiaan dan keseronokan ada di rumah bersama keluarga.

4) Umur anak 21 tahun dan ke atas

Fasa ini adalah masa ibu bapa memberikan sepenuh kepercayaan kepada anak-anak melalui kebebasan dalam membuat keputusan sendiri. Ibu bapa hanya perlu pantau, nasihatkan dengan diiringi doa agar setiap hala tuju yang diambil adalah betul. Bermula pengembaraan kehidupan mereka yang sebenar di luar rumah.

Insya-Allah, dengan segala disiplin yang diasah sejak tahap kedua sebelum ini, cukup menjadi benteng diri buat mereka. Ibu bapa jangan penat untuk menasihati mereka, kerana mengikut kajian nasihat yang diucap sebanyak 200 kali terhadap anak-anak mampu membentuk tingkah laku yang baik seperti yang ibu bapa inginkan.

Bimbing cita-cita anak seiring sifat taqwa

Menentukan matlamat untuk memiliki cahaya mata dan ciri-ciri takwa serta kepemimpinan sudah dikupas, seterusnya mari melihat bagaimana matlamat murni itu boleh kita selari dengan cita-cita anak pula.

Jika dikenang kembali, sejak kecil lagi kita sering ditanya cita-cita atau ‘apa kita nak jadi’ apabila dewasa kelak. Antara jawapan popular dulu ialah ingin menjadi polis atau askar. Jawapan itu nanti kemudian disahut oleh ibu dengan saranan supaya anak menjadi doktor.

Kata ibu, jika ibu sakit nanti anak boleh merawat. Ayah pula bersuara, jadilah peguam dengan alasan untuk membela orang yang tidak bersalah dan mendakwa orang bersalah demi menegakkan keadilan.

Ada kala nenek pula menyampuk, supaya cucu memilih profesion guru untuk mendidik generasi selain banyak cuti dan boleh meluangkan masa bersama keluarga. Sebagai anak kecil yang kurang faham erti dunia sebenar pada waktu itu, kita hanya mengiyakan kata-kata mereka.

Dalam senyap mungkin kita mengubah cita-cita atau bertegas dengan impian dan tidak kurang juga keliru menentukan hala tuju. Namun, perbualan berkenaan cita-cita hanya tinggal sebagai perbualan dan akhirnya masa depan diputuskan oleh kelayakan serta keputusan akademik kita.

Lantas timbul beberapa konflik iaitu antara bidang diambil tidak selari dengan minat dan kecenderungan, belajar sekadar segulung sijil atau ijazah, belajar asal lulus, bermotivasi rendah dan lebih malang lagi berasa bosan disebabkan terbeban dengan pelajaran.

Inilah cerita sebahagian kita atau generasi yang masih di dunia persekolahan atau di menara gading. Sebagai ibu bapa yang bertanggungjawab dan amanah, adakah kita selesa jika situasi ini berterusan mewarisi kehidupan anak kita.

Kita boleh melakukan sesuatu supaya anak berasa dirinya sangat bernilai dan mampu memperjuangkan sesuatu yang bermakna dalam hidup. Apa yang diperjuangkan anak kita selari dengan cita-cita dan kecenderungannya.

Malah, lebih menarik lagi jika anak ini mengetahui proses mencapai cita-cita bermakna mereka sedang merealisasikan matlamat unggul ibu bapa iaitu menghimpun takwa dalam dirinya seterusnya mengembangkan kepemimpinan dirinya.

Seterusnya, sebagai ibu bapa kita bersama mencari jalan membantu anak mengorak langkah supaya cita-cita, sifat kepemimpinan dan takwa seiring. Cara terbaik adalah mengaitkan cita-cita anak dengan apa yang mereka boleh ‘beri’ bukan hanya apa yang mereka ‘terima’.

Seorang doktor perubatan akan merawat serta berikhtiar mengurangkan kesengsaraan serta menyelamatkan nyawa. Inilah konsep memberi, bukan memikirkan pendapatan lumayan, sanjungan atau ganjaran lain yang termasuk dalam konsep terima.

Islam menjelaskan kepada kita bahawa tangan di atas lebih baik dari tangan yang di bawah, bermaksud keupayaan memberi lebih mulia daripada menerima. Keupayaan memberi menjadikan seorang insan itu bersifat tekun, bertindak bijak, memupuk sikap penyayang dan bertanggungjawab.

Berbeza keupayaan menerima, antara perkara negatif yang mungkin timbul adalah menjadikan insan itu individu yang tamak, kurang bersyukur, malas berusaha, memupuk budaya mengharapkan orang lain dan sebagainya.

Justeru, apabila membincangkan mengenai cita-cita, perkara perlu diutamakan apakah manfaat yang kita boleh beri pada orang lain atau dunia kita.

Langkah seterusnya adalah melihat nilai ‘beri’ seperti doktor yang merawat dan berikhtiar mengurangkan kesengsaraan dengan keredaan Allah SWT, secara tidak langsung menerapkan ciri-ciri takwa dalam diri doktor.

Pada masa sama, perjuangan doktor juga meneruskan dakwah rasul dari aspek kesihatan supaya umat manusia sentiasa memelihara salah satu daripada lima asas pembinaan syariah iaitu kesejahteraan diri.

Apa juga cita-cita tersemat dalam hati anak atau diatur ibu bapa, matlamat kerjaya dipilih perlu jelas iaitu memberi khidmat dalam bidang diceburi untuk manfaat semua serta mendapat keredaan Allah SWT.

Cara membina kepercayaan anak

Nabi Muhammad SAW memulakan strategi pembentukan masyarakat dengan langkah pertama membentuk hala tuju anak-anak, generasi paling muda dalam masyarakat Islam, di samping membina personaliti unggul sahabat.

Antara langkah yang didahulukan Baginda SAW dalam pembentukan anak adalah memfokuskan enam aspek perkembangan individu manusia secara berperingkat dan langkah demi langkah dengan tertib sekali.

Enam aspek ini adalah perkembangan emosi, akidah, ibadah, akhlak, seksualiti dan sosial secara berturutan tanpa melangkau dan melepasi manamana tahap.

Rasulullah memulakan sentuhan keramatnya dalam pembentukan generasi dengan membentuk emosi yang sejahtera dan terus hidup subur.

Baginda muncul dengan watak peramah, murah senyum dan mesra kanakkanak, penyayang dan mencintai anak, sehingga menurut beberapa riwayat, Nabi Muhammad SAW sering bergurau dan memberi salam kepada anak.

Abdullah bin Salam, salah seorang ketua pendeta Yahudi, pada zaman Nabi mengucap syahadah hanya dengan melihat penampilan Nabi SAW ketika Baginda turun dari unta sebaik tiba di Madinah semasa hijrah.

Menunjukkan betapa penampilan manusia mendatangkan kesan pada jiwa dan emosi seseorang. Sebagai ibu bapa, pembinaan emosi ini sudah tentu kukuh terbina dalam jiwa anak.

Malang sekali pada hari ini, kita lebih banyak memikirkan emosi sendiri berbanding mengambil peluang untuk membantu mengukuhkan emosi anak, kita cepat melenting, marah dan mengherdik mereka.

Kembangkan emosi anak Mengembangkan emosi anak juga bermakna mampu merasai apa yang mereka rasa dan mampu menjiwai perasaan anak.

Rasulullah pernah berpesan kepada Abdullah bin Abbas yang pada saat itu masih kecil lagi dengan sabdanya, “aku mengasihimu dan sentiasalah kamu bertahajud”. Jelas ucapan Nabi Muhammad menunjukkan Nabi mengasihinya dan arahan bertahajud itu adalah untuk kebaikan anak itu, iaitu pelaburan bagi anak itu yang paling berguna di akhirat nanti.

Selain kasih sayang adalah kepercayaan kepada mereka, kita memberi kepercayaan dan keyakinan bahawa mereka mampu melakukan sesuatu dan memberi mereka peluang untuk melakukan kesilapan di samping bimbingan serta pemantauan tanpa jemu sehinggalah anak ini benar-benar menguasai sesuatu kemahiran.

Rasulullah SAW pernah membimbing seorang anak yang silap melapah daging, kemudian Baginda meminta anak itu beralih tempat untuk Baginda menunjukkan cara melapah terbaik buat anak itu dengan penuh tanda hormat dan kasih.

Sebagai ibu bapa marilah kita berterusan membimbing anak kita, malah dari sudut pelaksanaan solat dan tempoh membimbing anak solat adalah tiga tahun. Dalam tempoh itu, bimbinglah mereka tatacara solat yang betul, menjadikan solat sebagai budaya dan ibu bapa perlu menerima jika anak melakukan kesilapan.

Inilah cara membina kepercayaan dalam diri anak, keyakinan dengan diri sendiri dan keyakinan juga bagi ibu bapa untuk anak membudayakan solat dalam hidupnya.

Penghargaan kepada anak juga adalah sebahagian daripada sentuhan emosi buat anak. Penghargaan adalah aspek di mana ibu bapa melahirkan rasa bangganya diri mereka dengan apa yang dilakukan oleh anak, memberitahu betapa kita bertuah mempunyai anak sepertinya.

Ucapan terima kasih, memohon maaf adalah antara cara kita menghargai anak, selain memberi hadiah, pelukan bangga, senyuman syukur dan sebagainya.

Pernah satu hari ketika Rasulullah bersama sahabatnya, datang puterinya, Fatimah yang ketika itu masih kecil, lantas Baginda berdiri memeluknya dan memberi tempat duduknya kepada anak perempuannya.

Bayangkan betapa layanan Baginda terhadap anak perempuannya itu adalah satu penghargaan yang agak asing kerana budaya Arab pada ketika itu adalah memberi layanan buruk terhadap anak perempuan.

Kejayaan hasil dorongan keluarga

Kajian di Barat mendapati bahawa majoriti atlet sukan yang berjaya, mendapat dorongan dan galakan daripada keluarga masing-masing.

Menguatkan emosi anak adalah dengan cara meredakan dan merawat rasa takut anak. Ada yang takut binatang kecil seperti lipas dan cicak atau cerita hantu dan sebagainya, maka sebagai ibu bapa yang prihatin memperkasakan emosi anak ini dengan cara lebih mengetahui apa yang ditakuti.

Pernah terjadi pada zaman Nabi Muhammad SAW, cucu Baginda Hasan dan Husin takut apabila berdepan dengan seekor ular besar, maka Baginda SAW menghalau ular itu dan kemudian menenangkan Hasan dan Husin dengan cara menyapu wajah kedua-dua cucunya, dibacakan doa dan kemudian diberi kata-kata semangat serta mendukung kedua-duanya.

Ada antara kita pula mengambil peluang untuk mengejek serta memperlekehkan anak dengan perkara yang ditakutinya tanpa kita sedari kita melepaskan peluang untuk mengukuhkan emosi anak.

Demikianlah bagaimana kita boleh membantu membangunkan aspek terpenting dalam diri anak iaitu aspek emosi mereka.

Tiada ulasan:

Doa Moga Dibinakan Rumah Di Dalam Syurga

Doa Mohon Rezeki dan Ilmu

Hadis Perumpamaan Orang Yang Membaca Al-Quran

Halwa Telinga