Konspirasi Pokémon

Pokémon terkenal selepas diambil alih oleh Nitendo dengan menghasilkan game, kad, dan tayangan TV Pokémon di tahun 1996. Baru-baru ini telah dibuatkan game Pokémon berasaskan smartpone, oleh John Hanke, dan lihatlah bagaimana permainan ini menjadi trend, dimana sangat banyak media yang memberitakannya . Ada yang pro ada yang kontra.Kenyataannya sudah banyak berita yang menampilakan kemalangan, tersesat, rompakan, bahkan ketagihan dari game ini.

Permainan ini sendiri merupakan game yang diterima dari filem Pokémon yang terkenal di tahun 1996. Banyak yang mendakwa game ini mempunyai kekuatan magik, tetapi banyak juga yang mendakwa game ini menyihatkan sebab membuat penggunanya aktif bergerak.

Iluminati

Pendapat ekstrim datang dari seorang Pendeta di Amerika yang bernama Rick Wiles, yang mengatakan bahawa permainan ini berbahaya untuk tahap kerohanian. Ia mengatkan bahawa "Saya percaya hal ini adalah magnet dari kekuatan iblis. Semua watak-watak dalam Pokémon Go seperti Iblis di dunia nyata. "Sementara itu, gereja-gereja Inggeris dan Amerika pun telah didorong bahawa permainan ini akan menimbulkan bahaya yang lebih serius lagi.

Di dunia maya juga beredar perbualan antara pembuat karakter Pokémon, iaitu Satoshi Tajiri dengan majalah TIME. Secara ringkasnya, pencipta Permainan tersebut mengakut bahawa permainannya adalah permainan satanis dan mengajarkan seseorang untuk memberontak.

Karakter Pokemon

Tetapi apakah kita akan berhenti di sini? Saya percaya bahawa Tuhan telah memberikan kita hikmat untuk meneliti segala sesuatu. Orang-orang Kristian seharusnya tidak bertindak atas dasar pendapat orang, entah yang pro atau yang kontra, tetapi berdasarkan prinsip-prinsip Al kitab yang ia imani. Saudara juga boleh mencari maklumat dari laman-laman Kristian untuk mengetahui lebih banyak. Salah satu yang muncul di dunia maya adalah tulisan dari seorang penginjil Anak bernama Ev. Anne Kartawijaya, M.Div, yang tulisannya di Publish dalam sabda.org.

Ia menjelaskan bahawa filem Pokémon menggunakan teknik-teknik ghaib seperti hipnotis, telekinesis, teleportasi, dan sebagainya. Ditekankan juga bahawa yang kuat dalam filem Pokémon adalah agama Sinto, yang notabene nilai-nilainya bertentangan dengan Al kitab. Yang menarik adalah ada beberapa kes yang diangkat berkaitan Pokémon seperti kutipan berikut:

Harian Kompas tarikh 18 dan 23 Disember 1997 serta 28 November 1999 mengisytiharkan bahawa kartun pokemon membawa banyak kesan buruk. Sebanyak 11.870 anak, sebahagian besar murid SD, mengalami gejala "television epilepsy" (mual, sakit kepala di sekitar mata, kaku, kejang kelojotan, dan kehilangan selera makan), 200 kanak-kanak terpaksa dirawat di rumah sakit. Diduga hal ini terjadi akibat korban melihat sinar merah kuat yang dipancarkan sebanyak 650 kali selama lima saat oleh Pikachu sehingga mengganggu saraf kanak-kanak.

Selain itu, California Selatan dan Texas pernah dilanda histeria massa kerana para ibu bapa 'dipaksa' berpindah-pindah dari satu restoran ke restoran Burger King lain hanya untuk dapat menghentikan rengekan tangis anak demi sebuah boneka pokemon! Philadelphia, Quebec dan North Carolina harus pula berhadapan dengan jenayah kanak-kanak akibat "demam Pokémon" yang memakan korban fizikal dan jiwa.

Apa itu Pokémon?

Pokémon berasal dari 2 kata Jepun iaitu, "Poketto" dan "Monsut", yang lebih di kenal dengan Pocket Monster. Di dalam kepercayaan Paganisme, terdapat 4 unsur utama iaitu bumi, angin, air dan api, yang semuanya itu ditemui dalam Pokémon. Senada dengan itu, seorang ahli falsafah bernama C.G. Jung mengatakan bahawa tenaga ilmu sihir dan ilmu-ilmu evolusi serta tenaga-tenaga diatas dapat membuat seseorang mencapai pencerahan spiritual dan kejayaan.

Sebuah Blog begitu jelas menjelaskan figur dari tiap watak dari filem Pokémon yang jelas-jelas mengajarkan nilai-nilah hidup yang buruk, seperti hedonisme, hipnotis, kekuatan fikiran, individualisme, kekuatan syaitan, dan masih banyak lagi. (Ini sumbernya).

Doris Wagner, isteri dari Peter Wagner yang pelayannya dalam bidang okultisme pernah berkata bahawa Pokémon merupakan satu dari sekian banyak hal yang membimbangkan, disamping Holloween, Harry Potter dan Serail TV Buffy. Rang Undang-undang Schnoebelen sebagai seorang ahli okultisme juga mengatakan bahawa pemain Pokémon terlibat dalam segala macam kegiatan yang akan dianggap sangat okultisme bila dilakukan dalam kehidupan nyata.

Pokémon memang sangat lucu dan menarik, tetap juga halus akan ghaib dan dapat mempengaruhi orang-orang muda, terutama anak-anak yang gampang diikat dan diperbudak oleh game-game seperti ini.

Bukah hanya Pokémon, tetapi sebenarnya banyak sekali game, tanyangan TV, muzik, yang secara terbuka dan jelas mengajarkan prinsip-prisnsip yang bertentangan dengan Al kitab, seperti LGBT, okultisme, Ego Sentris, Anarkis, sombong, dll. Dan jangan hairan bila ke depannya makin banyak hal seperti ini muncul secara terbuka.

Tidak ada salahnya bersenang-senang dengan imaginasi, tepi jika terdapat spirit yang buruk hendaklah kita waspada.

Tiada ulasan:

Doa Moga Dibinakan Rumah Di Dalam Syurga

Doa Mohon Rezeki dan Ilmu

Hadis Perumpamaan Orang Yang Membaca Al-Quran

Halwa Telinga